+36209800290
Oldal kiválasztása

GINOP-8.4.1/A-17

A Hitelprogram célja a lakossági szektor épületenergetikai beruházásaihoz szükséges forrás rendelkezésre bocsátása a lakóépületek energiahatékonyságának, valamint a lakóépületekhez kapcsolódó megújuló energiaforrás alkalmazásának növelése érdekében.

A kölcsön típusa: Éven túli lejáratú kölcsön.

Kölcsönfelvevő lehet:

  1. természetes személy,
  2. társasház,
  3. lakásszövetkezet

TÁRSASHÁZ KÖLCSÖNFELVEVŐ ESETÉN

A társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvény szerinti társasház az érintett lakóépület közös tulajdonban lévő részei vonatkozásában.

Társasházként működő lakóépület a Hitelprogram keretében kölcsönre csak akkor lehet jogosult, ha kizárólag helyi önkormányzat, vagy kizárólag természetes személy(ek)

  • tulajdonában álló önálló lakásokra jutó tulajdoni hányadok, vagy
  • tulajdonában álló önálló lakások m2-ben kifejezett alapterületeinek összege eléri vagy meghaladja a:
  • önálló lakásra és nem lakás céljára szolgáló önálló helyiségre jutó tulajdoni hányadok, vagy
  • önálló lakás és nem lakás céljára szolgáló önálló helyiség m2-ben kifejezett alapterületei összegének 70%-át

A Hitelprogramból hiteligénylőként KIZÁRT az a lakásszövetkezet és társasház,

  1. amely nem rendelkezik magyar adószámmal;
  2. akinek a vállalkozói KHR hitelszerződés nyilvántartásában nyilvántartott hitelmulasztása a nyilvántartás szerint nem, vagy veszteségleírással rendeződött;
  3. amely potenciálisan gazdaságilag nem életképes;
  4. amely 60 napot meghaladó, adó- vagy adók módjára behajtandó köztartozással rendelkezik, kivéve, ha az adóhatóság számára fizetési halasztást vagy részletfizetést engedélyezett;
  5. amely 60 napot meghaladó közüzemidíj-tartozással rendelkezik
  6. amelyben tulajdoni hányad- vagy m2-arányosan számolva a 90 napon túli közösköltség-tartozással rendelkezők aránya eléri vagy meghaladja a 20%-ot;
  7. amelyről hitelt érdemlően bebizonyosodik, hogy a finanszírozási döntés tartalmát érdemben befolyásoló valótlan, hamis vagy megtévesztő adatot szolgáltatott vagy ilyen nyilatkozatot tett;
  8. amely az adatszolgáltatási vagy nyilatkozattételi kötelezettségének nem tesz eleget;
  9. amely mesterségesen teremtette meg a támogatási jogosultság megszerzéséhez szükséges körülményeket kifejezetten azzal a céllal, hogy a támogatási rendszer céljaival ellentétes előnyhöz jusson;
  10. amely az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 48/B. § (1) bekezdése vagy más jogszabály értelmében nem részesülhet támogatásban;
  11. amely nem felel meg az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 50. § (1) bekezdése szerinti követelményeknek;
  12. amely a támogatási rendszerből való kizárás hatálya alatt áll;
  13. amelynek harmadik személlyel szemben olyan kötelezettsége áll fenn, amely a projekt céljának megvalósulását meghiúsíthatja;
  14. amely a Hitelprogramban korábban nyújtott lejárt vagy nem teljesítő Kölcsönnel rendelkezik;
  15. amely a jogszabályban meghatározott nyilatkozatokat nem teszi meg, dokumentumokat nem nyújtja be vagy a megtett nyilatkozatát visszavonja.

 

A Hitelprogram alapján NEM nyújtható kölcsön

  • az Európai Regionális Fejlesztési Alapra, az Európai Szociális Alapra, a Kohéziós Alapra, az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapra és az Európai Tengerügyi és Halászati Alapra vonatkozó közös rendelkezések megállapításáról, az Európai Regionális Fejlesztési Alapra, az Európai Szociális Alapra és a Kohéziós Alapra és az Európai Tengerügyi és Halászati Alapra vonatkozó általános rendelkezések megállapításáról és az 1083/2006/EK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2013. december 17-i 1303/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet 37. cikk (1) bekezdése alapján potenciálisan gazdaságilag nem életképes projekt finanszírozására;
  • vissza nem térítendő támogatás előfinanszírozására;
  • a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény 3. §-a alapján nyújtott vagy igénybe vett pénzügyi, vagy kiegészítő pénzügyi szolgáltatás (pl. hitel, pénzügyi lízing) finanszírozására (például hitelkiváltás);
  • a hiteldöntés napján fizikailag már lezárt (befejezett) vagy teljes mértékben (fizikailag és pénzügyileg is) végrehajtott (befejezett) projekt finanszírozására azzal, hogy több elemből és/vagy több ütemből álló projekt esetén csak olyan projektelem és/vagy projektütem finanszírozható, amely a hiteldöntés napján fizikailag még nem lezárt (befejezett) vagy teljes mértékben (fizikailag és pénzügyileg is) még nem végrehajtott (befejezett);
  • energia megtakarítást nem eredményező beruházáshoz;
  • olyan lakóépület korszerűsítéséhez, amelynek állékonysági problémája van;
  • olyan projekthez, amely nem felel meg az Országos Tűzvédelmi Szabályzatról szóló 54/2014. (XII. 5.) BM rendelet (a továbbiakban: OTSZ), valamint a gáz csatlakozóvezetékekre, a felhasználói berendezésekre, a telephelyi vezetékekre vonatkozó műszaki biztonsági előírásokról és az ezekkel összefüggő hatósági feladatokról szóló 11/2013. (III. 21.) NGM rendelet 2. melléklete szerinti Műszaki Biztonsági Szabályzat (a továbbiakban: MBSZ) előírásainak;
  • az olyan, megújuló energia hasznosításával villamos energiát termelő rendszer kiépítéséhez, amely esetében szakértői számítások alapján az éves szinten megtermelhető villamos energia mennyisége meghaladja az érintett épület fejlesztés utáni, éves villamosenergia-igényét;
  • olyan hőtermelő beépítéséhez, amelynek teljesítménye meghaladhatja az épület hőigénye által indokolt teljesítmény 110%-át; ha az épület(rész) hőigényének fedezésére megfelelő teljesítményű hőtermelő nem szerezhető be, vagy nincs forgalomban olyan hőtermelő, amely teljesíti a 110%-os elszámolhatósági határértéket, a beépítendő hőtermelő teljesítménye és az épület(rész) hőigénye közötti lehető legkisebb különbségre kell törekedni – kizárólag ebben az esetben olyan hőtermelő is támogatható, amelynek teljesítménye meghaladja a 110%-os határértéket;
  • olyan ingatlan vonatkozásában,
    • amely nem rendelkezik a hitelkérelem benyújtását legalább 180 nappal megelőzően jogerőre emelkedett használatbavételi engedéllyel, vagy
    • amely a használatbavételre vonatkozóan nem rendelkezik a hitelkérelem benyújtását legalább 180 nappal megelőzően kibocsátott hatósági bizonyítvánnyal (hatósági határozat), vagy
    • amelynek használatbavételét a hatóság használatbavétel tudomásulvétele iránti eljárásában a hitelkérelem benyújtását legalább 180 nappal megelőzően nem vette tudomásul
  • házközponti vagy távfűtéssel rendelkező társasházi vagy lakásszövetkezeti lakás egyedi fűtésű lakássá történő átalakítására;
  • távhőrendszerről való leváláshoz kapcsolódó gépészeti korszerűsítéshez;
  • az 1301/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk (3) bekezdése értelmében
    • a) a 2003/87/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv I. mellékletében felsorolt tevékenységekből eredő, az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentését elősegítő beruházáshoz;
    • b) repülőtéri infrastrukturális beruházásokhoz, a környezetvédelemhez kapcsolódók kivételével, vagy kivéve akkor, ha ezeket a negatív környezeti hatás mérsékléséhez vagy csökkentéséhez szükséges beruházások kísérik.

 

Az Állami Támogatási szabályok szerinti kizárások

A Hitelprogram Állami támogatást nem tartalmaz tekintettel arra, hogy az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. cikk (1) bekezdése szerinti vállalkozás a Hitelprogram keretében Kölcsönt nem kaphat, valamint, hogy amennyiben a társasház vagy a lakásszövetkezet hiteligénylő esetében a társasházban vagy a lakásszövetkezetben olyan lakás is található, amelynek (rész)tulajdonosa (lakásszövetkezet esetében a használati jog jogosultja) ilyen vállalkozásnak minősül, a rá eső hitelrész a Hitelprogram keretében nem finanszírozható.

 

TÁRSASHÁZI LAKÁS KORSZERŰSÍTÉSE

 

Energiahatékonyság javításra vonatkozó tevékenységek

  • fűtött és fűtetlen teret elválasztó, nem nyílászáró szerkezetnek minősülő épülethatároló szerkezetek hőszigetelése (önállóan támogatható tevékenység);
  • fűtött és fűtetlen teret elválasztó, nyílászáró szerkezetnek minősülő épülethatároló szerkezetek cseréje / energia megtakarítást eredményező korszerűsítése (önállóan támogatható tevékenység);
  • az épületek nyári hővédelmének javítása, árnyékoló vagy árnyékvető szerkezetek beépítése (kizárólag másik, önállóan támogatható tevékenységgel együtt támogatható);
  • fűtési és/vagy használati melegvíz-rendszerek korszerűsítése:
  • hőtermelő berendezések korszerűsítése, cseréje korszerű, fosszilis tüzelőanyaggal üzemelő, nagy hatásfokú berendezésekre (pl. kondenzációs kazánok beépítése) (önállóan támogatható tevékenység);
  • hőleadó berendezések korszerűsítése vagy cseréje (pl. felületfűtés kialakítása);
  • szükséges kéménytechnikai fejlesztések elvégzése (kizárólag a 4. i. pont szerinti támogatható tevékenységgel együtt támogatható);
  • automatikus központi (hőforrás oldali) és helyi (hőleadó oldali) szabályozások kiépítése (önállóan támogatható tevékenység);
  • hővisszanyerő berendezés korszerűsítése, VRF típusú hűtési rendszer kiépítése (önállóan támogatható tevékenység);
  • meglévő bel- és kültéri világítási rendszerek energiatakarékos átalakítása (kizárólag másik, önállóan támogatható tevékenységgel együtt támogatható):
  • fényforrások, világítótestek és előtétek cseréje;
  • világítási rendszerek korszerűsítése, és az ehhez kapcsolódó, az igényekhez térben és időben alkalmazkodó műszaki megoldások kialakítása, amennyiben energia megtakarítást eredményeznek.

 

TÁMOGATHATÓ TEVÉKENYSÉGEK TÁRSASHÁZ ÉS LAKÁSSZÖVETKEZET KÖLCSÖNFELVEVŐ ESETÉN

 

Energiahatékonyság javításra vonatkozó tevékenységek

  • fűtött és fűtetlen teret elválasztó, nem nyílászáró szerkezetnek minősülő épülethatároló szerkezetek hőszigetelése (az OTSZ-ben ismertetett tűzterjedés elleni gátak szerkezeti kialakítása támogatott költség, a helyi építésügyi hatóság előírásai alapján) (önállóan támogatható tevékenység);
  • fűtött és fűtetlen teret elválasztó, nyílászáró szerkezetnek minősülő épülethatároló szerkezetek cseréje / energia megtakarítást eredményező korszerűsítése (önállóan támogatható tevékenység);
  • az épületek nyári hővédelmének javítása, árnyékoló vagy árnyékvető szerkezetek beépítése (kizárólag másik, önállóan támogatható tevékenységgel együtt támogatható);
  • az épület közös használatú gépészeti rendszereinek (elektromos berendezések és a szellőztető rendszer berendezései) korszerűsítése vagy cseréje (önállóan támogatható tevékenység)
  • fűtési- és/vagy használati melegvíz-rendszerek korszerűsítése (távfűtéssel vagy házközponti fűtéssel ellátott ingatlan esetében):
  • hőtermelő berendezés korszerűsítése, cseréje korszerű, fosszilis tüzelőanyaggal üzemelő, nagy hatásfokú berendezésre (pl. kondenzációs kazán beépítése) (önállóan támogatható tevékenység);
  • hőleadó berendezés korszerűsítése vagy cseréje (pl. felületfűtés kialakítása) (önállóan támogatható tevékenység);
  • szükséges kéménytechnikai fejlesztések elvégzése (kizárólag az 5. i. pont szerinti támogatható tevékenységgel együtt támogatható);
  • automatikus központi (hőforrás oldali) és helyi (hőleadó oldali) szabályozások kiépítése (önállóan támogatható tevékenység);
  • gőz hőhordozó közeg váltása forró vagy meleg vízre (önállóan támogatható tevékenység);
  • fűtési- és/vagy használati melegvíz-rendszerek korszerűsítése (egyedi fűtéssel rendelkező ingatlanok esetében):
  • hőtermelő berendezés korszerűsítése, cseréje korszerű, fosszilis tüzelőanyaggal üzemelő, nagy hatásfokú berendezésre (pl. kondenzációs kazán beépítése) (önállóan támogatható tevékenység);
  • hőleadó berendezés korszerűsítése vagy cseréje (pl. felületfűtés kialakítása) (önállóan támogatható tevékenység);
  • szükséges kéménytechnikai fejlesztések elvégzése (kizárólag a 6. i. pont szerinti támogatható tevékenységgel együtt támogatható);
  • automatikus központi (hőforrás oldali) és helyi (hőleadó oldali) szabályozások kiépítése (önállóan támogatható tevékenység);
  • távhő rendszerre való csatlakozás feltételeinek megteremtése (önállóan támogatható tevékenység);
  • meglévő központi szellőző- és hűtőberendezések cseréje korszerűbb rendszerre (önállóan támogatható tevékenység);
  • hővisszanyerő berendezés korszerűsítése, VRF típusú hűtési rendszer kiépítése (önállóan támogatható tevékenység);
  • világítási rendszerek energiatakarékos átalakítása (kizárólag másik, önállóan támogatható tevékenységgel együtt támogatható):
  • fényforrások, világítótestek és előtétek cseréje;
  • meglévő kül- és beltéri világítási rendszerek korszerűsítése, és az ehhez kapcsolódó, az igényekhez térben és időben alkalmazkodó műszaki megoldások kialakítása, amennyiben energia megtakarítást eredményeznek.

Megújuló energia felhasználására vonatkozó tevékenységek

Házközponti fűtéssel rendelkező épületek esetében támogatható a meglévő fűtési-és/vagy használatimelegvíz-rendszert kiegészítő, megújuló energiát hasznosító rendszerek kiépítése az alábbiak szerint (önállóan támogatható tevékenység):

  1. napkollektoros rendszer telepítése (melegvíz-előállítás és fűtésrásegítés céljából);
  2. napelemes rendszer telepítése (HMKE6-méretű, áramtermelés céljából);
  3. talajkollektoros, talajszondás, víz-víz, levegő-víz hőszivattyú rendszerek alkalmazása alapfűtésre és/vagy használatimelegvíz-termelésre és/vagy fűtésrásegítésre;
  4. brikett, pellet, faapríték, faelgázosító kazánrendszer kiépítése;

Távfűtéssel rendelkező épületek esetében támogatható a meglévő használatimelegvíz-rendszert kiegészítő, vagy az elektromos hálózathoz csatlakozó, megújuló energiát hasznosító rendszerek kiépítése az alábbiak szerint (önállóan támogatható tevékenység):

  1. napkollektoros rendszer telepítése (melegvíz-előállítás céljából);
  2. napelemes rendszer telepítése (HMKE-méretű, áramtermelés céljából);

Egyedi fűtéssel rendelkező ingatlanok esetében támogatható a meglévő fűtési és/vagy használatimelegvíz-rendszert kiegészítő, megújuló energiát hasznosító rendszerek kiépítése az alábbiak szerint (önállóan támogatható tevékenység):

  1. napkollektoros rendszer telepítése (melegvíz-előállítás és fűtésrásegítés céljából);
  2. napelemes rendszer telepítése (HMKE-méretű, áramtermelés céljából).

A TÁRSASHÁZAK ÉS LAKÁSSZÖVETKEZETEK esetén Kölcsön a közös tulajdonú részek korszerűsítése céljából vehető fel. Közös tulajdonba tartozik az az épületrész, épület-berendezés, nem lakás célú helyiség és lakás, amelyet az alapító okirat/alapszabály külön tulajdonként nem jelöl meg, illetve az, amit az alapító okirat, illetve az alapszabály kifejezetten annak nevez.

Amennyiben a társasházban vagy a lakásszövetkezetben olyan lakás található, amely esetében nem áll rendelkezésre az Eljárási Rend 11. pontja szerinti nyilatkozat, az adott lakásra eső beruházási költség a Hitelprogramokból nem finanszírozható.

Tájékoztatjuk a Végső Kedvezményezetteket, hogy nincs akadálya annak, hogy – a fenti szabályok figyelembe vételével – a Hitelprogramok keretében egy társasházra vagy lakásszövetkezetre, valamint ugyanazon társasházban vagy lakásszövetkezetben található lakásra vonatkozóan is benyújtsanak Hitelkérelmet,amennyiben nem ugyanazon szerkezeti elemeket, épületgépészeti rendszereket érintik a fejlesztések.

A hitelkérelem energetikai és műszaki tartalmát az energetikai szakértővel és a kivitelezővel szükséges egyeztetni az alábbi fajlagos költségek figyelembevételével.

A nyílászáró cseréjére vonatkozó elszámolható költségek nem haladhatják meg a nettó 60.000,- Ft/m2 fajlagos költséget, illetve a határoló szerkezetekre vonatkozó hőszigetelési elszámolható költségek nem haladhatják meg a nettó 15.000,- Ft/m2 fajlagos költséget.

Napelemes rendszer esetében az inverter teljesítményre vetített nettó beruházási költség nem haladhatja meg a 450.000 Ft/kW értéket.

Napkollektoros rendszer esetében az abszorber felületre vetített nettó beruházási költség nem haladhatja meg a 270.000 Ft/m2 értéket.

Szilárd biomassza kazán rendszer esetében a kazán teljesítményre vetített nettó beruházási költsége nem haladhatja meg a 150.000 Ft/kW értéket.

Hőszivattyú rendszerek alkalmazása esetén a hőtermelő teljesítményre vetített nettó beruházási költség nem haladhatja meg a

  • földhő-víz hőszivattyús rendszer esetén a 325.000 Ft/kW,
  • víz-víz hőszivattyús rendszer esetén a 225.000 Ft/kW,
  • levegő-víz hőszivattyús rendszer esetén a 185.000 Ft/kW

értéket.

A kivitelezési munkálatok elszámolható munkadíja az elszámolható anyagköltség 60%-ánál nem lehet több.

A projekt műszaki, szakmai tartalmának vonatkozásában az alábbiak figyelembevétele szükséges.

A kivitelezésre vállalkozói/kivitelezői szerződés megkötése szükséges. A beruházás valamennyi anyag- és munkadíja a költségvetésben kell, hogy szerepeljen a szakértői költségekkel együtt.

A kölcsön igénylője egyidejűleg több tevékenységre is igényelhet hitelt, kötelező műszaki kombináció az egyes tevékenységek között nincs, azonban felhívjuk a figyelmet a 7/2006. (V. 24.) TNM rendelet előírásaira, melyek betartásához több tevékenység egyidejű megvalósítása lehet szükséges.

Olyan épületek energetikai felújításához nyújtható támogatás, amelyek a hitelkérelem benyújtását megelőző 1 évben rendeltetésszerűen használatban álltak. A rendeltetésszerű használatot a hitelkérelem benyújtását megelőző 1 évet lefedő időszak fűtési célú energiaszámláival szükséges igazolni. Fűtési célú energiaszámlának minősül az adott időszakra vonatkozó energiaszolgáltató által kiadott havi számla, éves elszámoló számla, továbbá a nem energiaszolgáltatótól vásárolt tüzelőanyagok (pl. barnaszén, bükk tűzifa) esetén a tüzelőanyag beszerzését alátámasztó számla, szerződés, mely a beszerzett energiahordozó mennyiségét és annak költségét is tartalmazza.

Tetőszerkezeten elhelyezendő megújuló energiát hasznosító rendszerek támogatása csak abban az esetben lehetséges, amennyiben az épület tetőszerkezete a fejlesztést követő állapotban alkalmas a megújuló energiát hasznosító rendszer fogadására. A tartószerkezet megfelelőségét statikai szakvéleménnyel szükséges igazolni. A tartószerkezet megerősítéséhez támogatás nem vehető igénybe.

Az épületet érintő beavatkozások esetén az épületnek meg kell felelnie a 7/2006. (V. 24.) TNM rendeletben foglalt követelményeknek, különös tekintettel az alábbiakra:

– Az épületburkot (határoló szerkezeteket) érintő beavatkozások esetén a beépíteni tervezett új szerkezeteknek meg kell felelnie a 7/2006. (V. 24.) TNM rendelet 5. számú mellékletének 1. számú táblázatában meghatározott épülethatároló szerkezetek hőátbocsátására vonatkozó költségoptimalizált követelményszintnek. Ha a felújítás a külső határoló szerkezetek 25 %-nál nagyobb felületét érinti (jelentős felújítás), akkor az épületnek meg kell felelnie a 7/2006. (V. 24.) TNM rendelet 5. számú mellékletében foglalt valamennyi követelményeknek, valamint az 1. melléklet V. részének is.

A beszerezni kívánt eszközöknek meg kell felelniük a vonatkozó európai irányelveknek, szabványoknak, illetve az azokat harmonizáló magyar jogszabályoknak, szabványoknak, környezetvédelmi előírásoknak.

Távfűtéssel, illetve házközponti fűtéssel ellátott ingatlanok esetén kizárólag a társasház vagy lakásszövetkezet tulajdonában lévő rendszerek illetve ezen rendszerek részét képező magántulajdonban lévő berendezések korszerűsítése illetve cseréje támogatható, a táv hőszolgáltató tulajdonában lévő berendezések nem.

Támogatható minden olyan a fűtési/fűtési- és használati meleg víz rendszer hő termelő berendezés cseréjével összefüggő tevékenység, mely a Hitelprogramokban érintett épület gépészeti rendszerén belül valósul meg, függetlenül attól, hogy a beruházással hány lakás érintett.

 

EGYÉB, ÖNÁLLÓAN NEM TÁMOGATHATÓ TEVÉKENYSÉGEK TERMÉSZETES SZEMÉLY, TÁRSASHÁZ ÉS LAKÁSSZÖVETKEZET KÖLCSÖNFELVEVŐ ESETÉN

 

1. Projekt-előkészítési tevékenységek (előzetes tanulmányok, engedélyezési dokumentumok elkészítése):

a) műszaki tervek, kiviteli és tendertervek, (villámvédelmi, érintésvédelmi és tűzvédelmi dokumentáció, illetve szakvélemény összeállításának költségei; engedélyek, szakhatósági, igazgatási díjak költsége; kéményseprői szakvélemény költsége);

b) épületenergetikai melléklet, mely magában foglalja az épületenergetikai tanúsítványt is a fejlesztés előtti és a tervezett állapotra vonatkozóan;

c) statikai szakvélemény;

d) környezeti hatástanulmány (amennyiben jogszabály szerint kötelező).

2. Kötelező nyilvánosság biztosítása: a www.szechenyi2020.hu honlapon szereplő, a kedvezményezettek tájékoztatási kötelezettségével kapcsolatos tevékenységek.

3. Projektmenedzsment.

4. Egyéb tevékenységek: olyan munka, amelynek elvégzése elengedhetetlen a kivitelezés során, vagy a biztonságos működést, tűzvédelmet és az életveszély elhárítását szolgálja, valamint azon tevékenység, amelynek költségei Önerőként elszámolhatóak.

 

Elszámolható költségek köre

Az elszámolható költségek a 2014-2020 programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről szóló 272/2014. (XI. 5.) Korm. rendelet 5. mellékletét képező, a „Nemzeti szabályozás az elszámolható költségekről – 2014-2020 programozási időszak” c. útmutató (a továbbiakban: a 272/2014. (XI. 5.) Korm. rendelet 5. mellékletét képező útmutató) megfelelő pontjai alapján a következők:

  • anyagköltség –ennek keretében kizárólag a kereskedelmi forgalomból beszerzett új berendezés, új készülék és újonnan vásárolt anyag finanszírozható;
  • szakértői (beleértve az energiatanúsítvány költségét és az értékbecslés díját), tervezői, eljárási költségek (beleértve a közjegyzői költségeket és a tulajdoni lap másolata beszerzésének költségét), műszaki ellenőrzés költsége;
  • a nyilvánosság biztosításának költségei;
  • projektmenedzsment-költségek;
  • egyéb költségek: minden olyan munka költsége, amelynek elvégzése elengedhetetlen a kivitelezési munkákhoz, vagy a biztonságos működést, tűzvédelmet és az életveszély elhárítását szolgálja, valamint minden olyan költség, amely Önerőként elszámolható (beleértve az ingatlanbiztosítás díját).

 

A költségek elszámolhatóságával kapcsolatos általános előírásokat, továbbá az egyes költségtípusokra vonatkozó részletes szabályozást a 272/2014. (XI. 5.) Korm. rendelet 5. mellékletét képező útmutató tartalmazza.

A Projekt Költségvetésében azok a költségek számolhatók el, amelyek elengedhetetlenül szükségesek a Projekt végrehajtásához.

A Projekt tervezése során az egyes elszámolható költségtípusok vonatkozásában a következő korlátozásokat szükséges figyelembe venni:

 

Nem elszámolható költségek köre

A 272/2014. (XI. 5.) Korm. rendelet 5. mellékletét képező útmutató 6. pontjában a nem elszámolható költségek között felsorolt költségek nem elszámolhatóak. Ennek megfelelően a nem elszámolható költségek a következők:

a) visszaigényelhető ÁFA;

b) kamattartozás-kiegyenlítés;

c) a hitelkamat;

d) a hiteltúllépés költsége, egyéb pénzforgalmi költségek;

e) devizaátváltási jutalék;

f) pénzügyi, finanszírozási tranzakción realizált árfolyamveszteség;

g) bírságok, kedvezményezett által fizetett kötbérek és a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény 75. §-a szerinti perköltség, függetlenül attól, hogy bíróság által megítélésre került-e.

Nem számolhatóak el azok a költségek, amelyek a támogatási cél megvalósításával nincsenek közvetlen kapcsolatban, és amelyek nem szolgálnak energia megtakarítást.

A kölcsön összege: társasházi és lakásszövetkezeti lakásonként minimum 500.000 forint, maximum 7 millió forint.

Az Önerő elvárt mértéke a Projekt elszámolható költségének minimum 10%-a.

Az Önerőbe a lakás-előtakarékossági számlán lévő, az állami támogatással és betéti kamattal növelt megtakarítási összeg bizonyos esetekben beszámításra kerülhet. A Hitelprogram során felmerülő adminisztrációs tevékenységek költségei, így különösen az ingatlanra vonatkozó tulajdoni lap másolata beszerzésének költsége, az értékbecslés díja, valamint az energetikai tanúsítvány és az ingatlanbiztosítás díja az Önerő terhére is elszámolható.

Kamat: fix 0% / év
Kezelési költség: Nem kerül felszámításra.
Rendelkezésre tartási jutalék: Nem kerül felszámításra.
Előtörlesztési díj: Nem kerül felszámításra.
Szerződésmódosítás díja: Nem kerül felszámításra.

Késedelmi Kamat: A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:48. §-ában meghatározott mértékű Késedelmi Kamat.
Egyéb költségek: A hitelkérelem bírálatával, a Kölcsönszerződés megkötésével és módosításával, valamint a Kölcsön folyósításával összefüggésben nem számítható fel díj, kivéve az, amely harmadik felet illet (pl. értékbecslői, közjegyzői díj). A követelésbehajtás költségei felszámíthatók. A Kölcsön a Végső Kedvezményezett által bármikor előtörleszthető vagy vég törleszthető anélkül, hogy az a Kölcsön kondícióinak romlását, vagy terheinek, költségeinek növekedését eredményezné.

Futamidők
Futamidő: A kölcsönszerződés megkötésétől számított legfeljebb 20 év, amely az esetleges Türelmi és Rendelkezésre tartási idővel együtt értendő.
Rendelkezésre tartási idő: A kölcsönszerződés megkötésétől számított legfeljebb 18 hónap.
Türelmi idő: A Rendelkezésre tartási idő végétől számított maximum 12 hónap.
Projekt fizikai befejezésének határideje: A szerződéskötéstől számított 12 hónap.
A törlesztés esedékessége minden hónap 10. napja. Ha a Türelmi Idő a tárgyhónap 10. napján, vagy azt megelőzően jár le, az első tőketörlesztés a tárgyhónap 10. napján esedékes. Ha a Türelmi Idő a tárgyhónap 10. napját követően jár le, az első tőketörlesztés a tárgyhónapot követő hónap 10. napján esedékes. Ha az adott hónap 10. napja nem munkanap, akkor a tőketörlesztés a következő munkanapon esedékes.

 

Az elvárt fedezettség mértéke az alábbi:

TÁRSASHÁZ ÉS LAKÁSSZÖVETKEZET KÖLCSÖNFELVEVŐ ESETÉN a tőkekitettség legalább 20%-a.

TÁRSASHÁZ ÉS LAKÁSSZÖVETKEZETEK ESETÉBEN a közös tulajdonban lévő önállóan forgalomképes Ingatlan biztosítéki körbe történő bevonásához a jogszabályban foglaltaknak megfelelő szavazati aránnyal meghozott határozat szükséges. Amennyiben a jogszabályi előírásoknál az Alapító okirat/Alapszabály/SZMSZ magasabb szavazati arányt ír elő, akkor ez utóbbi előírás az irányadó.

Az Ingatlanok fedezeti értékkel történő figyelembevételéhez minden esetben értékbecslés elkészítése szükséges.

Az Ingatlan terhelhetősége kapcsán az alábbiak szerint kell eljárni:

  1. A befogadási érték az értékbecslő által elkészített, a Közvetítő által elfogadott értékbecslésben megállapított forgalmi érték.
  2. Az Ingatlan fedezeti értékéből levonásra kerül a már bejegyzett megelőző zálogjog(ok) 110 %-on figyelembe vett értéke.
  3. Az MFB Zrt. által nyújtott Kölcsön fedezeti értékeként ez a különbség vehető figyelembe (fedezeti érték – megelőző jelzálogjog(ok) értékének 110%-a= MFB Zrt. által figyelembe vehető fedezeti érték).

Amennyiben az MFB Zrt. által figyelembe vehető fedezeti érték magasabb vagy egyenlő az elvárt fedezettség számszerűsített értékénél, további fedezet bevonása nem szükséges.

Amennyiben az MFB Zrt. által figyelembe vehető fedezeti érték alacsonyabb az elvárt fedezettség számszerűsített értékénél, további fedezet bevonása szükséges.

 

Az ingatlan-értékbecslésre vonatkozó szabályok

Ingatlan fedezetként történő bevonása esetén értékbecslés szükséges a forgalmi érték megállapításához, mely az alábbiak szerint történik:

a) az értékbecslésben szereplő forgalmi értéket kell figyelembe venni;

b) az értékbecslés helyett nem fogadható el az adó- és értékbizonyítvány;

c) az értékbecslésnek a forgalmi érték mellett a likvidációs (menekülési) értéket is tartalmaznia kell;

d) Az értékbecslésben – a lakóingatlannak minősülő ingatlan kivételével – fel kell tüntetni, hogy az így meghatározott érték tartalmaz-e ÁFA-t.

A fedezeti érték számításának alapjául az ÁFA-val növelt piaci/forgalmi értéket lehet elfogadni, kivéve a lakóingatlannak nem minősülő ingatlanokat, amelyek esetében az ÁFA nélküli érték a számítás alapja.

 

TÁRSASHÁZAK ÉS LAKÁSSZÖVETKEZETEK ESETÉBEN – egyéb követeléseken kívül – a közös költség hiteltörlesztést biztosító részére zálogjog alapítható.

Biztosítéki értékkel a követelésnek kizárólag azon része vehető figyelembe, ami egy olyan számlára érkezik, amely felett a Végső Kedvezményezett szabadon nem rendelkezik. A biztosítéki érték meghatározásánál jövőbeli bevétel nem vehető figyelembe.

A Kölcsönszerződés megkötéséhez a Végső Kedvezményezett köteles benyújtani, illetve a Közvetítő köteles a Kölcsönszerződés megkötését megelőzően elvégezni az alábbi feladatokat:

  • a szerződés aláírására jogosult személy aláírási jogosultságát igazoló dokumentumot (pl. a közös képviselő megválasztására vonatkozó közgyűlési határozat) és – amennyiben releváns – az aláírási címpéldányt;
  • a Végső Kedvezményezett benyújtja a hitelkérelem által érintett épület tulajdoni lap szemle típusú 30 napnál nem régebbi hiteles másolatát;
  • a Végső Kedvezményezett Pmt. szerinti azonosítása megtörtént, a megadott adatokban változás nem történt, illetve átvezetésre került;
  • a Végső Kedvezményezett – abban az esetben, ha erről a Közvetítő külön értesíti (azaz nem minden esetben kötelező) –
    • benyújtja a hitelkérelem által érintett Ingatlannak a hitelkérelem benyújtását legalább 180 nappal megelőzően jogerőre emelkedett használatbavételi engedélyét, vagy
    • benyújtja a hitelkérelem által érintett Ingatlan használatbavételére vonatkozó, a hitelkérelem benyújtását legalább 180 nappal megelőzően kibocsátott hatósági bizonyítványt (hatósági határozat), vagy
    • igazolja, hogy a hitelkérelem által érintett Ingatlan használatbavételét a hatóság használatbavétel tudomásulvétele iránti eljárásában a hitelkérelem benyújtását legalább 180 nappal megelőzően tudomásul vette;
    • amennyiben a Projekt keretében a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII. 5.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdése szerinti tevékenységet terveznek végezni, a környezeti hatástanulmányt, vagy annak hiányában előzetes vizsgálati dokumentációt, ha ilyen készült;
  • a Közvetítő KHR-ben végzett ellenőrzése annak megállapítása céljából, hogy a Végső Kedvezményezettnek a KHR hitelszerződés nyilvántartása alapján volt-e hitelmulasztása, és ha igen, az rendeződött-e, vagy veszteségleírással rendeződött-e;
  • a Végső Kedvezményezett nyilatkozik, hogy az Önerő rendelkezésére áll;
  • rendelkezésre áll a Végső Kedvezményezett azon nyilatkozata, melyben kijelenti, hogy a Kölcsönt a hiteldöntés napján fizikailag még le nem zárt (be nem fejezett), vagy teljes mértékben (fizikailag és pénzügyileg is) még végre nem hajtott Projekt/projektelem/projektütem finanszírozására fordítja;
  • a Közvetítő ellenőrzi, hogy a Végső Kedvezményezett a hitelkérelem 1. sz. mellékletét képező Folyósítási Tervet negyedéves bontásban kitöltötte és átadta a Közvetítőnek.

Amennyiben a fenti dokumentumok, nyilatkozatok már korábban benyújtásra kerültek és azok tartalma a benyújtást követően módosult, azokat a Végső Kedvezményezett a Kölcsönszerződés megkötéséhez ismételten köteles benyújtani, illetve az érintett adatkörről ismételten köteles nyilatkozni.

A Kölcsönnyújtásra vonatkozó jóváhagyó döntés a meghozatalát követő 90. napon hatályát veszti. Ezt követően a döntés alapján szerződés nem köthető.

Amennyiben az MFB Zrt. tudomására jut bármely bankbiztonsági vagy egyéb negatív információ, amely szerint kockázatossá válhat a Kölcsön visszafizetése, úgy a szerződéskötés az MFB Zrt. egyoldalúan megtagadhatja.

 

A folyósítás általános érvényű feltétele

A Végső Kedvezményezett a lehívást a Rendelkezésre Tartási Idő alatt kezdeményezi azzal, hogy a folyósításnak a Rendelkezésre Tartási Idő alatt meg kell történnie.

 

Az első folyósítás feltételei

A Kölcsönszerződés és a biztosítéki szerződések megkötése az Eljárási Rend 13.4. pontja szerinti formában megtörtént.

A Végső Kedvezményezett aláírta és benyújtotta az Ügyfél aláírás bejelentő lapot.

A Végső Kedvezményezett számlával és annak kifizetését igazoló dokumentummal igazolja a Közvetítő előtt azt, hogy az Önerőnek megfelelő összeget felhasználta. Amennyiben a Végső Kedvezményezett az önerőt lakástakarék-pénztári megtakarításból teljesíti, akkor a kiutalási értesítő és számla benyújtsa szükséges.

 

TÁRSASHÁZ VAGY LAKÁSSZÖVETKEZET VÉGSŐ KEDVEZMÉNYEZETT ESETÉN annak alátámasztása, hogy a Végső Kedvezményezett nem rendelkezik adó- vagy adók módjára behajtandó köztartozással (30 napnál nem régebbi nemleges adóigazolás vagy szerepel a köztartozásmentes adózói adatbázisban; amennyiben a Végső Kedvezményezettnek adó- vagy adók módjára behajtandó köztartozása van, az annak összegét alátámasztó igazolás, amennyiben pedig a Végső Kedvezményezett adó- vagy adók módjára behajtandó köztartozása 60 napon túli, az adóhatóság fizetési halasztást vagy részletfizetést engedélyező határozata másolatának benyújtása szükséges);

 

TÁRSASHÁZ VAGY LAKÁSSZÖVETKEZET VÉGSŐ KEDVEZMÉNYEZETT az illetékes szolgáltatók által kiállított 30 napnál nem régebbi igazolások útján igazolja, hogy a korszerűsítéssel érintett épület vonatkozásában nem rendelkezik 60 napon túli közüzemidíj-tartozással. Közüzem alatt kizárólag az áram-, a víz- és a gázszolgáltatás/távhőszolgáltatás értendő. Az igazolás tartalmára vonatkozóan elegendő az illetékes szolgálató(k) által kiállított olyan igazolás is, amely szerint annak (azoknak) a végső kedvezményezett nem ügyfele;

 

TÁRSASHÁZ ÉS LAKÁSSZÖVETKEZET VÉGSŐ KEDVEZMÉNYEZETT a Végső Kedvezményezett a Közvetítőnek a számláit vezető hitelintézetek beszedési megbízás benyújtására jogosító, kizárólag a Bank hozzájárulásával visszavonható, a számlavezető hitelintézet(ek) által visszaigazolt, záradékkal ellátott Felhatalmazó Levelet/Levelek eredeti példányát. A Felhatalmazó Levelekkel egyidejűleg kell benyújtani a Végső Kedvezményezett által kiállított, a banktitok megtartása alóli felmentést és a banktitok átadására vonatkozó felhatalmazást a Közvetítő részére).

A Végső Kedvezményezett benyújtja a Kölcsönszerződés mellékleteiben szereplő dokumentumokat és nyilatkozatokat.

Követelésen alapított zálogjog alkalmazása esetében az MFB Zrt. zálogjogát a hitelbiztosítéki nyilvántartásba bejegyezték.

Ingatlanfedezet esetén a Végső Kedvezményezett az Ingatlan 30 (harminc) naptári napnál nem régebbi tulajdoni lap szemle típusú másolatának hiteles kiadmányával igazolja, hogy a Kölcsönszerződésből eredő követelések biztosítékaként szolgáló Ingatlan(ok)ra az MFB Zrt. jelzálogjogát bejegyezték, valamint az elidegenítési- és terhelési tilalmát feljegyezték az ingatlan-nyilvántartásba (széljegy nem elegendő).

A Végső Kedvezményezett (illetve a dologi zálogkötelezett) a biztosítékként szolgáló ingatlanra vonatkozóan rendelkezik

  • biztosítással és
  • bemutatta a Közvetítőnek a biztosítási szerződést (kötvényt) és – amennyiben a kötvény ilyen kikötést nem tartalmaz – a zálogkötelezett biztosító által érkeztetett nyilatkozatának másolati példányát, valamint az első vagy – meglévő biztosítás esetén a díjfizetési gyakoriság szerinti – aktuális biztosítási díj megfizetését igazoló bizonylatot.

 

A Projekt megvalósítása során, a Végső Kedvezményezett nevére kiállított számla.

 

Fizetésiszámla-követelésen alapított óvadék fedezet esetén a számlavezető hitelintézet igazolta, hogy az óvadék összege a számlavezetőnél óvadéki célból zárolt számlán az MFB Zrt. javára elhelyezésre és zárolásra került.

A beruházáshoz szükséges jogerős, érvényes engedélyek.

Engedélyköteles tevékenység esetén a jogerős hatósági engedély rendelkezésre áll, többek között:

a. Építési engedély, amennyiben releváns;

b. Hőszivattyús rendszer kiépítését tartalmazó projekt esetén a vízjogi létesítési/bányakapitánysági engedély, amennyiben releváns;

c. Brikett, pellet, faapríték, faelgázosító kazánrendszer kiépítése esetén környezetvédelmi engedély, amennyiben egy kéményhez (légszennyező pontforráshoz) kapcsolódó kazánoknak az összes bemenő hőteljesítménye a 140 kW-ot meghaladja.

d. Napelemes rendszer kiépítése esetén a hálózati engedélyessel kötött / módosított hálózathasználati szerződés.

Valamennyi folyósítás feltétele

A Végső Kedvezményezett köteles az Ügyfél Lehívási Értesítéshez csatolni a folyósítani kért kölcsönösszeg felhasználási céljaként a Projekthez kapcsolódó számlá(ka)t, több számla esetén pedig ezek összesítőjét is. Készpénzfizetési számla csak kisösszegű (nettó 300 ezer Ft alatti) kifizetések esetén, utófinanszírozás keretében szolgálhat a folyósítás alapjául. A Készpénzfizetési számlákra vonatkozó összegbeli korlátozás az önerő igazolására benyújtott számlákra is irányadók. Utófinanszírozás esetén az Ügyfél Lehívási Értesítéshez a Végső Kedvezményezett köteles csatolni az Ügyfél Lehívási Értesítés alapját képező számla/számlák teljes kiegyenlítését igazoló, a Számv. tv. előírásainak megfelelő bankszámlakivonatot.

A Kölcsön csak olyan, ténylegesen felmerült, számlával igazolt költségek finanszírozására használható fel, amelyek a Projekt megvalósításához elengedhetetlenül szükségesek és indokoltak, a Projekt részét képezik és illeszkednek az anyagi, műszaki és forrásösszetételbe.

A folyósításhoz elszámolhatóak a Végső Kedvezményezett által a hitelkérelem benyújtásánál legfeljebb 180 nappal korábban, a projekt előkészítésével kapcsolatban kiállított számlák.

A számlák utófinanszírozásban történő elszámolására – a számlák egy csomagban történő benyújtásával – legfeljebb két alkalommal van lehetőség, legfeljebb összesen a Kölcsön 50%-a erejéig. Ebben az esetben a folyósítás a Végső Kedvezményezett fizetési számlájára történik.

A Közvetítő ellenőrzi, hogy LAKÁSSZÖVETKEZET Végső Kedvezményezett ellen a folyósítás időpontjában indult-e jogi (végrehajtás/csőd-/felszámolási) eljárás. Amennyiben a Közvetítő megállapítja, hogy indult eljárás, úgy a kölcsön folyósítását meg kell tagadni.

Amennyiben a Kölcsön folyósításának alapjául benyújtott – a Végső Kedvezményezett által még ki nem egyenlített – számlával kapcsolatban a Közvetítő megállapítja, hogy a számlát kiállító csődeljárás vagy felszámolás alatt áll, úgy az ezen személy által kiállított számla alapján a Közvetítő a Kölcsön terhére csak akkor teljesíthet folyósítást, ha azt a vagyonfelügyelő vagy a felszámoló aláírta. Végrehajtás alatt álló eladó/szállító részére nem teljesíthető a Kölcsönből folyósítás. Külföldi szállító által kiállított számla esetén ez a feltétel nem vizsgálandó.

Ha a Közvetítő a Kölcsön folyósításának alapjául benyújtott – a Végső Kedvezményezett által még ki nem egyenlített – számlával kapcsolatban megállapítja, hogy a számlát kiállító személy adószáma felfüggesztésre vagy törlésre került, úgy ezen személy által kiállított számla alapján a Kölcsön folyósítását meg kell tagadni. Külföldi szállító által kiállított számla esetén ez a feltétel nem vizsgálandó.

A Kölcsön terhére folyósítás kizárólag a kivitelezői költségvetés alapján készített anyagi, műszaki és forrásösszetételnek megfelelő tartalommal kiállított és a Projektre vonatkozóan benyújtott, a Közvetítő által befogadott számlák tartalma szerinti eszközökre és munkákra, a vállalkozói/kivitelezői szerződés szerinti ütemezésben történhet.

A Végső Kedveményezettnek a Ügyfél Lehívási Értesítés(ek)ben meghatározott, a Kölcsönből lehívásra kerülő összegnek egy adott értéknapra vonatkozóan meg kell haladnia az 250.000 Ft-ot, kivéve az utolsó lehívásra beütemezett összeget, amely ennél kisebb összeg is lehet

 

A Végső Kedvezményezettel adott vagy a Bankkal kötött más ügylettel kapcsolatban szerződésszegő állapot nem áll fenn vagy nem következett be olyan körülmény, amely a Ptk.-ban biztosított felmondási lehetőséget teremt.

A finanszírozni kívánt számlák a szükséges teljesítésigazolások, – ha a Végső Kedvezményezett az ÁFA visszaigénylésére jogosult – az ÁFA megfizetését igazoló számlakivonatok, amennyiben a számlák teljes bruttó összege megfizetésre került a megfizetést igazoló számlakivonatok, illetve készpénzfizetési számlák benyújtása a Közvetítő részére meg kell történjen.

Az Ügyfél Lehívási Értesítést a Végső Kedvezményezett olyan képviselője írhatja alá, akinek ilyen képviseleti jogát előzetesen igazolta a Közvetítőnek.

A Végső Kedvezményezett a lehívást a Rendelkezésre Tartási Idő alatt kezdeményezheti azzal, hogy a folyósításnak a Rendelkezésre Tartási Idő alatt meg kell történnie.

A Közvetítő ellenőrizni köteles, hogy a folyósítandó összeg a rendelkezésre tartott fennálló keretet nem haladhatja meg.

Deviza (kizárólag USD vagy EUR) számla szállítói finanszírozása esetén a szállító részére történő utalás napján a Végső Kedvezményezett által nyitott fedezeti bankszámlán rendelkezésre áll a bizonylat alapján folyósítandó/fizetendő összeg 5%-a értékében a beruházási tartalék (a bizonylat devizanemében, vagy forintban, a bizonylat kiállításának napján érvényes MNB árfolyammal átszámítva).

 

A beérkező hitelkérelmek felől hitelbírálati eljárás keretében születik döntés. Ennek keretében a Közvetítő helyszíni szemlét végezhet.

 

A hitelkérelmek feldolgozási ütemezése:

  • Formai ellenőrzés: a hitelkérelem benyújtásától számított maximum 20 naptári nap.
  • Tartalmi ellenőrzés, hitelbírálat és döntés: a hitelkérelem befogadásáról szóló értesítés dátumától számított maximum 60 naptári nap.

A hitelkérelem jóváhagyásáról vagy elutasításáról a Végső Kedvezményezettet a Közvetítő értesíti.

 

A fenti összefoglalót készítette:

Pintér Róbertné, közgazdász,
a Berekhát kft. pályázati projekt menedzsere
Telefon: +36-20-980-02-90
Email: p.kornelia@solarpartner.hu

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás